Under sommarens få semesterdagar befann jag mig nere på Hasslö i Blekinge och sprang då på sångaren Mattias Osbäck som sjunger i AOR-bandet Transatlantic Radio. Och precis som man gör när tillfälle uppstår så passade vi på att styra upp en liten intervju nästa dag ihop med ytterligare två av bandets medlemmar. I det här lilla snacket får vi bland annat veta vilka dom är, hur det gick till när de bildades och deras förväntningar inför deras allra första livespelning, som skulle ske inom ett par dagar på festivalen Malmö Melodic (25-27 juli).
Jag hade precis anlänt ett par dagar i förväg till underbara Hasslö i Blekinge för att delta i förberedelserna och premiären av endagsfestivalen “Hellbarn” – ett nytt arrangemang som drivs av eldsjälen Christian Landefjäll som från scratch byggt upp en kombinerad maskinhall/konsertlokal på sin mark. Ja, om ni frågar mig så såg jag enkelspårigt mest potentialen som konsertlokal då den mötte alla mina förväntningar av ett charmigt och välplanerat alternativ till dom klassiska scenerna.
Bland folket på plats dök Mattias Osbäck upp och det visade sig att han var sångare i bandet Transatlantic Radio. Han berättade att han tyvärr inte skulle kunna komma på Hellbarn då de var bokade att göra sin allra första spelning live som band på Malmö Melodic på söndagen. På grund av att bandmedlemmarna bor utspridda över världen och även har andra musikaliska åtaganden skulle de dessutom ha sitt allra första rep någonsin tillsammans först på lördagen. Vi bestämde oss spontant för att möta upp nästa dag och byta några ord tillsammans med ytterligare två medlemmar i bandet.
Kan ni börja med att presentera er, vilka roller ni har i bandet och vad ni pysslar med utöver Transatlantic Radio?
Mattias Osbäck – Officer Marinen, leadsångare i svenska rockbandet VARG (Locomotive Breath)
Victor Brodén – Live- och studiomusiker på heltid (LeAnn Rimes, Richard Marx, Dokken, Little Big Town, Ronan Keating, Brad Paisley med flera)
Chris Reeve – Live- och studiomusiker på heltid (tidigare med i Filter och nu trummis för Avril Lavigne och Tom Morello)
Övriga medlemmar som inte kan vara med under intervjun är Fred Kron (även filmkompositör) på keyboard och R.J Ronquillo på gitarr (världsberömd artist med erfarenhet från bland andra Ricky Martin och Stevie Wonder).
Hur uppstod bandet med tanke på att ni bandmedlemmar är lite utspridda i världen?
Det började egentligen bara som en tanke 2020, under pandemin, när Viktor ville bli bättre på lära sig att spela in själv. Däremot kunde han inte betala andra musiker för att spela så han fick helt enkelt göra det själv till en början. Sedan blev det så att han ringde upp kompisarna från musikskoletiden i Miami och föreslog ett AOR-projekt i väntan på att pandemins begränsningar skulle släppa. Alla var sugna på att göra något och AOR som musikstil kändes som ett bra val för samtliga inblandade.
“Själv tyckte jag att första gitarr-riffet lät så dumt att det aldrig skulle kunna bli en låt. Andra tyckte däremot att det lät bra och att det sedan blev ett band av det beror mer eller mindre på att jag inte hade råd att betala andra för att göra något av låtarna”, säger Victor.
Hur vill ni själva beskriva er musik?
Kort sagt så är det AOR melodisk rock som det lät under slutet av 80-talet. Närmare bestämt runt 1988-89 då produktionerna mer storslagna och ”drömmiga”. Det är långt ifrån 80-talets “hair metal”. Vår musik är väldigt keyboard-driven, på det vis melodisk rock var 89-ish.
Hur har det varit att skapa musik tillsammans på distans?
Det är så klart alltid en utmaning i sig och vi har alla dessutom våra andra åtaganden och projekt samtidigt. Däremot är alla i bandet väldigt lättgående och rutinerade vilket gör att det ändå funkat bra att skapa låtar för Transatlantic Radio. Det var faktiskt först i år som vi alla sågs ”live” för första gången, när vi spelade in våra första låt/musikvideo i Las Vegas.
Transatlantic Radio – Fever Dream:
Hur är det att spela inom denna genre?
Haha.. Ja vad ska man säga. Det är ju en ganska soft genre som kanske inte fått lika mycket spotlight som annan typ av musik idag. Men vi gillar det vi gör och det gör många andra också, dom som vågar stå för att de gillar något så mjukt. Just det här något ”mjuka/romantiska” har alltid varit lite ”ohippt” och det har gjort att de som faktiskt gillar det har fått stå upp för det. Den publiken har aktivt valt att skita i vad andra tycker. “You have to be tough to be this soft”, om man säger så!
Det man också kan säga är att de som går på spelningar inom denna genre ofta är bättre insatta i själva musiken än publiken i många andra “bredare genrer”, dom vet exakt vad de förväntar sig. Som det ser ut idag verkar genren ändå växa till exempel här i Skandinavien och många i 30-årsåldern har börjat lyssna eller spela själva.
Nu när vi gör den här intervjun så väntar ert allra första gig, som kommer att ske på Malmö Melodic om två dagar, men även ert allra första rep tillsammans imorgon. Hur känns det?
Det känns väldigt roligt och vi ser verkligen fram emot det men man är ju alltid lite nervös, speciellt inför sitt allra första gig ihop. Även om vi alla har spelat i olika konstellationer i många år och flera av oss har spelat och turnerat med stora artister, så är det annorlunda nu när det är vår egen musik. Vi vet ju inte riktigt vad vi kan förvänta oss av publiken så här första gången. Att äntligen få repa ihop på plats är bara jäkligt kul och något vi saknat. Det har hjälpt oss att det funnits en deadline för konsert!
Förutom första giget på Malmö Melodic så väntar även Karlskrona Skärgårdsfest vilket ska bli spännande på ett annat sätt. Det är ju en helt annan typ av festival där vi delar scen med till exempel Maggio och publiken har förmodligen ingen aning om vilka vi är. Vi får se hur det går!
Vad händer härnäst efter sommaren?
Då återstår att jobba färdigt albumet som vi hoppas att vi kan släppa sent i år. Vi har kontakt med ett par skivbolag och det finns en risk att vi kan bli något försenade med hänsyn tagen till avtal etc. Men alla låtar finns på plats och vi jobbar hårt med att bli färdiga i höst.
Rockbladet tackar Transatlantic Radio för intervjun och önskar lycka till med framtida projekt och spelningar – men givetvis vill vi alla veta hur det gick på första giget så vi har kompletterat med en följdfråga i efterhand här nedan!
Hur gick det nu då och hur kändes det med era allra första livespelningar?
Det blev en fantastisk öppning för Transatlantic Radio på Malmö Melodic! Publiken var en renodlad AOR publik och så tacksamma att spela för! Med endast 4 släppta låtar så hade de flesta banden skitit i brallan av att gå upp på scen med kravet på en timmes speltid men inför den här publiken spelade det ingen roll. De var lika glada att höra nya låtar som de som redan är släppta. Vi är mycket nöjda under de förutsättningar vi hade (första repet någonsin dagen innan och med en sjuk lead gitarrist kvar i USA). Vi fick mycket goda recensioner och cred efter giget och det var fullt ös efter spelningen på meet & greet.
TRANSATLANTIC RADIO
Mattias Osbäck – lead vocals
R.J Ronquillo – guitar
Victor Brodén – bass
Fred Kron – keyboard
Chris Reeve – drums
BIO
Transatlantic Radio bildades av den Karlskronabördiga basisten Victor Brodén (LeAnn Rimes, Richard Marx, Dokken, Little Big Town, Ronan Keating, Brad Paisley mfl) under 2020 när pandemin stoppade alla turnéer. Bandet består av erfarna musiker som Fred Kron, en mångsidig keyboardist och filmkompositör, samt gitarristen R.J Ronquillo, en världsberömd artist med erfarenhet från bland andra Ricky Martin och Stevie Wonder. Trummisen Chris Reeve, tidigare med i Filter och nu trummis för Avril Lavigne och Tom Morello, förstärker bandets rytmsektion. I övrigt förgylls detta stjärnspäckade band av Mattias Osbäck (VARG, Locomotive Breath), som bidrar med sin ikoniska hårdrocksröst.
Intervju: Transatlantic Radio
Text: Cathrin Linné (cathrin.linne@rockbladet.se)
Foto: Cathrin Linné och Anneli Adolfsson Photography