Svenska OPETH meddelar att släppet av deras 14:e studioalbum, “The Last Will & Testament”, har skjutits upp till den 22 november 2024 på grund av oförutsedda förseningar i tillverkningsprocessen.
OPETHs frontman Mikael Åkerfeldt kommenterar:
” Vi strävar efter att leverera högsta möjliga kvalitetsprodukt och för att uppnå det behöver vi lite mer tid för att säkerställa att den slutliga utgåvan uppfyller våra standarder. Vi förstår att detta kan komma som en besvikelse, men vi uppskattar verkligen ditt tålamod och fortsatta stöd. Vi kan inte vänta med att dela denna nya musik med dig, och vi är övertygade om att det kommer att vara värt att vänta”
Efter kritikerhyllningen av deras första singel “§1”, släppte bandet just andra singeln “§3”
OPETHs fjortonde album skrevs av Åkerfeldt, med texter överlagda med Klara Rönnqvist Fors (The Heard, ex-Crucified Barbara). “The Last Will & Testament” samproducerades av Åkerfeldt och Stefan Boman (Ghost, The Hellacopters), konstruerad av Boman, Joe Jones (Killing Joke, Robert Plant), och OPETH, med Boman, Åkerfeldt och resten av bandmixning på Atlantis och Hammerthorpe Studios i Stockholm. Stråkarna på “The Last Will & Testament” arrangerades av Åkerfeldt och Dave Stewart (Egg, Khan) och dirigerades av Stewart i Angel Studios i London. Ingen som missar ett slag, bildkonstnären Travis Smith återvänder och skapar sitt 11:e omslag, ett spöklikt “fotografi” som påminner om Stanley Kubricks ökända “Overlook Hotel”-fotografi. Miles Showell (ABBA, Queen) återbesöker också mastering och vinyllackskärningen i Abbey Road Studios i London.
Åkerfeldt rullar ut röda mattan för flöjtisten och Jethro Tull-ledaren Ian Anderson. Andersons signaturnoter flyger inte bara på ‘§4’ och ‘§7’, han berättar om ‘§1,’ ‘§2’, ‘§4’ och ‘§7’. Tillsammans med Anderson ger Europas Joey Tempest en bakgrundssång på ‘§2’, medan Åkerfeldts yngsta dotter, Mirjam Åkerfeldt, är den kroppslösa rösten i ‘§1’.
“The Last Will & Testament” är gripande från början till slut, häpnadsväckande inifrån och ut, och representerar något av OPETHs bästa material hittills. Precis som OPETH välkomnade många i sina nödställda famn genom åren, håller svenskarna återigen löftet om att fantastisk musik alltid berättar en fängslande historia – den här gången med growls vi inte hade hört sedan 2008 års “Watershed“.
Förbeställ ‘The Last Will & Testament’ HÄR
- Rockfestivalen Vara in Rock återvänder till Vara Konserthus 2025 - 2024-12-12
- Warner Music välkomnar Velveteen Queen - 2024-12-11
- BILDGALLERI: Blood Command + Sodakill @ Debaser - 2024-12-10