REFUSED LÄGGER NER FÖR GOTT – I SAMBAND MED DETTA SLÄPPS EN 25-ÅRS JUBILUEMS UTGÅVA AV ”THE SHAPE OF PUNK TO COME”

Legenderna i Refused lägger ner för gott och i samband med detta släpps en 25-års jubileumsutgåva av “The Shape Of Punk To Come” via Epitaph/Playground Music. Mellan 1991 och 1998 revolutionerade det svenska bandet The Refused hardcore/punk genren och inspirerade ett otal band inom just hardcore, alt-rock och metal att våga tänja på gränserna av både sitt artistiska uttryck och sitt politiska engagemang. Efter att ha återförenats 2012 meddelar de idag officiellt slutet på sin inflytelserika karriär och delar med sig av planerna för en avskedsturné som kommer att markera bandets sista framträdanden i USA. 

Annons 

 

Annons 

 

Refused-trummisen David Sandström funderar:Det var meningen att vi skulle göra det här i maj. Genomföra vår blygsamma avskedsturné, börja med Rosendal Garden Party i Stockholm och sedan göra några spelningar här och där innan vi lägger ner i slutet av året. Repetitionerna hade varit magnifika, stämningen var på topp och två dagar innan gjorde vi en hemlig spelning på Kulturhuset Femman i Uppsala. Det togs inga bilder och det filmades inte, men det var en fantastisk show inför kanske 60 lokala musikfans. Vi hängde efteråt, jag tog några öl och jag och Dennis, som fortfarande är vegan och i princip straight edge, utbytte sköna historier om band vi älskar. Det var en fin kväll. Nästa morgon fick jag ett samtal från Dennis fru och ett par tumultartade timmar senare bekräftades det att han hade fått en hjärtattack på hotellet.

Vi spelade vår första show i februari 1992. Samma vecka höll George H.W. Bush och Boris Jeltsin en presskonferens på Camp David för att förklara att det kalla kriget var över. Det är så länge sedan det var. Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns vilka vi var, den där vintriga lördagen när vi satte oss i en bil och körde upp till Luleå för att spela 4 Gorilla Biscuits-låtar, en Shelter-låt, en AC\DC-låt och jag tror 3 originalkompositioner för en publik på 50-60 redigt berusade norrlänningar. Jag hade precis fyllt 17 år, hade aldrig rest utanför Sverige och när bandet splittrades 1998 hade vi gjort över 500 spelningar över hela Europa och i USA. Att säga att bandet förändrade våra liv skulle vara en grov underdrift, och att säga att vi lärde känna varandra under de sju åren är det också. Ett band som turnerar blir som en familj, särskilt när man gör det i en skåpbil, med kartor, och kämpar för att hitta en lokal i Halberstadt där man skulle ha gått på scen för en timme sedan. Och familjerelationer kan vara svåra. Så var det också med oss. 

Det var delvis därför vi ville ge det en ny chans 2012. Vi hade gjort ett ordentligt nedslag på nittiotalet och uppbrottet hade varit mycket plötsligt och kaotiskt, det fanns känslor och de ventilerades inte och hela grejen hade varit en sådan skitshow att det var nästan oundvikligt att vi skulle komma upp på hästen igen någon gång. Vi ville ha en nystart för att se vad som fanns kvar, om något, och vad vi kunde göra av det. Det finns en Neil Young-låt som heter ”Buffalo Springfield Again” där han sjunger: ”Jag skulle vilja träffa de där killarna igen och ge det en chans. Nu kanske vi kan visa världen vad vi går för. Men jag skulle bara vilja spela för det roliga vi hade”.

Och det var i princip allt. Vi gav det flera chanser mellan 2012 och 2024. Vi har alla olika syn på hur det gick och vad arvet från det ombildade bandet kommer att bli, men personligen kände jag att vi inte riktigt kunde komma överens om vad vi skulle göra musikaliskt, och vi kämpade fortfarande med det när pandemin slog till. Kristofer kände att han hade gjort vad han ville och lämnade bandet i augusti 2020 och även om det var en fördröjd effekt av dödsstöten, så var det en dödsstöt.

Så i början av året började vi planera för ett sista stort avsked, för att göra slutet på bandet till en rolig, generös och överseende affär. Och det var så det kändes efter den första spelningen, vi hade aldrig någonsin låtit bättre och vi hade verkligen roligt, slängde in gamla låtar som vi inte hade spelat sedan nittiotalet och till och med en Misfits-cover. Och sedan slog katastrofen till. Jag besökte Dennis på sjukhuset dagen efter att han hade blivit inlagd och förutsägbart nog var han inte glad över sjukhusrocken han tvingades bära. Uppkopplad till alla dessa maskiner, orakad med rufsigt hår, jag svär på att det första han sa var: (pekar på sjukhusrocken) ”Jag menar, det här är inte bra”. Jag antar att man inte får ha kostym eller Negative Approach t-shirts på sjukhuset. 

Så till de goda nyheterna: Dennis mår jättebra. Han är en av de friskaste killar jag känner, han kan inte sitta still, tränar mycket och det följer att hans återhämtning skulle vara snabb. Han har fått utmärkt vård och hans läkare har gjort alla fysiska tester på honom och de tyder alla på att han återhämtar sig helt. Han är naturligtvis sugen på att ge sig ut på turné igen och att spela och han föreslog till och med att vi skulle hålla preliminära datum för senhösten och vintern, men vi beslutade att skjuta upp dessa spelningar och istället starta upp under våren. Så ja, det är där vi är nu. Vi kommer till USA i mars/april 2025 och vi tittar på vad vi kan göra med resten av året, allt vi vet är att vi vill avsluta hemma i Sverige i slutet av året. Låt oss veta om det finns låtar ni vill att vi ska spela så kollar vi på det. Hoppas att få se er där ute.”

Den 8 november firar Refused dessutom 25-årsjubileet av sin banbrytande skiva ‘The Shape Of Punk To Come‘ med att släppa en begränsad samlarutgåva fullmatad med exklusivt material, inklusive en 3 LP-version av albumet på exklusiv färgad vinyl, outgivna demos och sällsynta alternativa versioner av låtar. Jubileumspaketet innehåller också ett 12-låtars hyllningsalbum med titeln ”The Shape Of Punk To Come Obliterated” med covers och remixer av band som Quicksand, Zulu, Gel, IDLES, Touche Amore m.fl.  Liner notes från Dennis Lyxzén och David Sandström tillsammans med skriftliga bidrag från banden som medverkar på hyllningsalbumet ger nytt sammanhang och insikt i albumets arv.  Denna utgåva är begränsad till endast 2000 exemplar.

Bandet tillägger:Oavsett vad skivan betyder för alla andra, representerar den en anmärkningsvärd tid i våra liv när vi var unga och djävulskt sorglösa, vi tog risker, ville bevisa vårt mod, och mer än något annat vill vi fira det: galenskapen, de vilda kombinationerna, den rena kreativiteten i det hela. Så vi bad ett gäng artister som vi älskar och respekterar att faktiskt ta sig friheter med låtarna och antingen arra om eller dekonstruera materialet helt, att i princip plocka isär motorn och inte vara så noga med det. Och det var de inte, och för oss är detta den enda hyllning till vår skiva som betyder något: våra hjältar, unga förmågor såväl som gamla vänner och kollegor som hyllar vår musik genom att upptäcka nya möjligheter och ny mening i den. Dessa band är alla pärlor för svin och vi är hedrade över att de tog sig tid att vara en del av detta. Tack till er alla.” 

The Shape Of Punk To Come Obliterated 

Tracklisting

1.     Gel – Worms Of The Senses / Faculties Of The Skull 
2.     Quicksand – The Liberation Frequency 
3.     Brutus – The Deadly Rhythm
4.     Snapcase – Summer Holidays Vs. Punkroutine 
5.     Idles – New Noise (remix)
6.     Ho99o9 – New Noise
7.     Fucked Up – Refused Party Program
8.     Zulu – Protest Song ’68
9.     Cold Cave – Refused Are Fucking Dead
10.  IGORR – The Shape Of Punk To Come
11.  Cult Of Luna – Tannhäuser / Derive
12.  Touche Amore – The Apollo Programme Was A Hoax

Artister på The Shape Of Punk To Come Obliterated

Walter Schreifels från Quicksand: ”Jag är hedrad över att Quicksand blev tillfrågade att vara med på den här samlingen. Liberation Frequency och The Shape Of Punk To Come är monument över tung musik med ett budskap och en estetik som överskrider genren.”

Anaiah Lei från Zulu: ”Jag har alltid varit ett Refused-fan och fick till och med chansen att turnera med dem 2012 med mitt gamla band. Den här skivan var definitivt topp 10 på min lista över favorit-hardcorealbum och det var en ära att få spela en låt från den. Speciellt den här eftersom jag tänkte att ni gjorde den här i mitten av 90-talet? Långt före sin tid!” 

Snapcase: ”Vi blev superglada när Refused bad oss att delta i det här projektet och det var ett snabbt beslut att välja Summerholidays vs Punkroutine. Det är kollektivt en av våra favoritlåtar på skivan och gav oss en unik utmaning att våga oss utanför det vi vanligtvis är komfortabla med samtidigt som vi blandade in element från vår egen musikaliska identitet. Tack för att ni inkluderade oss!”    

Sami från Gel:  ”Refused var en av de första konserterna jag gick på och första gången jag stod längst fram. Det var ett karismatiskt framträdande och en högljudd publik och det bidrog definitivt till min kärlek till tyngre musik och livespelningar som visar energin i musiken på ett autentiskt sätt.”

Pressens hyllningar för The Shape Of Punk To Come

”Refused syntetiserade några av de bästa idéerna från amerikansk hardcore på 1990-talet och gav dem precis tillräckligt med produktionsglans för att de skulle låta enorma.” – Pitchfork 

”Det har blivit ett sätt att beskriva punk- och hardcoremusik som har ett framåtblickande förhållningssätt, ett som ser stilen som ett öppet utrymme där allt kan vara möjligt.” –Vice

”Det här är vad revolution handlar om – att ta en industri med specifikationer och förväntningar och vända upp och ner på den, men ändå hålla fast vid något som liknar det som en gång var.” – AllMusic

TEXT: Pressmeddelande

Relaterade artiklar