Med senaste albumet “Theories of Emptiness” i ryggen så har Evergrey nu inlett en stor turné. På Nalen i Stockholm avverkade man blott turnéns tredje gig och det var ett minst sagt laddat Evergrey som bjöd oss på en snygg och storslagen spelning.
Cyhra:
Kvällen inleds med Cyhra, ett av många radiovänliga rockband som ständigt brottas med det faktum att de är oerhört stabila men kanske saknar det där lilla extra. Det går sällan vare sig upp eller ner, utan det är rakt igenom polerat och rätt slätstruket. Det finns inte något direkt negativt att anmärka på men det finns inte heller några direkta utropstecken eller aha-ögonblick. Det ska dock sägas att bandet gör vad de kan med det material de har och den här kvällen gynnas Cyhra av att ljudet på Nalen är nästintill felfritt och att man har att göra med en lördagspublik där de flesta inte har jobb att passa dagen efter, utan istället kan unna sig diverse förfriskningar och släppa loss lite mer. Jake E sjunger i vanlig ordning mycket bra och höjer liveupplevelsen några snäpp. Som allra bäst låter det i hitten “Ready to Rumple” samt i den mer personliga & fina “Battle From Within” som tillägnas Jakes bortgångna bror.
Evergrey:
“Theories of Emptiness” är kanske det bästa albumet som Evergrey släppt på länge och det är inte utan att undra om bandet själva känner likadant och därför lagt ner tid på en snyggare show än vad vi sett från bandet tidigare. Visst, ett par skärmar med bildspel och låttexter kanske inte låter så påkostat eller märkvärdigt, men i en lokal som Nalen så ringar skärmarna som bandet satt upp in scenen och de bildspel vi får se flimra förbi under kvällen utgör ett mycket snyggt visuellt komplement till musiken som framförs. Ibland kan så att säga det stora finnas i det lilla, till exempel tycker jag även att bara en sån sak som att bandets nya trummis Simen Sandnes sitter i profil är ett udda och coolt drag. På så sätt får publiken chansen att bekanta sig med honom på ett helt annat sätt än vad som varit möjligt om han suttit gömd bakom ett normalt placerat trumset och det ska också sägas att det är riktigt härligt att se Sandnes i full action, där han går loss på trummorna, och heller inte är sen med att emellanåt resa sig upp och klappa igång publiken när tillfälle ges.
Redan i konsertens första låt, “Falling From the Sun” så har bandet kickat igång tillställningen ordentligt, bandet är i rejäl symbios med varandra och den effektiva melodislingan i låtens refräng sveper ut över publiken och flera åskådare nynnar & klappar med. De redan nämnda LED-skärmarna runt scenen fortsätter under kvällens gång att visa upp några låtars textrader vilket förstärker gensvaret hos publiken som i och med detta gladeligen kan sjunga med i låtar som “Call Out the Dark” och “Misfortune” vilket höjer upplevelsen. Och apropå allsång, de utvalda entusiastiska fansen som får komma upp på scen och sjunga med i rökaren “One Heart” är ett riktigt härligt inslag, som får en att dra på smilbanden. Även kraftiga “Save Us” framförs med en rejäl skopa inlevelse ikväll.
Det blir på det stora hela en väldigt lyckad kväll med Evergrey, som inte bara presenterar ett robust och starkt låtmaterial i afton utan även en genomtänkt show rent visuellt. Inför kvällens första extranummer “A touch of Blessing” släcks lokalen ner och allt fokus läggs på skärmarna som visar ett gediget bildspel över bandets diskografi. År efter år genom karriären avverkas med allt från skivomslag till personliga bilder vilket i sin tur leder till en sorts förlösande effekt när musiken sedan drar igång på nytt och bandet äntrar scenen igen. Ett genomtänkt och smart drag! Alla som har en framtida spelning med Evergrey inbokad framöver har verkligen något att se fram emot.
TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTO: Basse Hellgren (basse.hellgren@rockbladet.se)
KONSERT: Evergrey & Cyhra
PLATS: Nalen, Stockholm
DATUM: 2024-09-14
- Orden Ogan: “Alla våra Sverigebesök har varit otroliga” - 2024-10-07
- Dismember: “Death-metal ska vara lite farligt och otäckt” - 2024-10-07
- LIVERECENSION: Bambie Thug, Slaktkyrkan – Stockholm - 2024-10-02