House Of Metal 2024 arrangerades i Folkets Hus, Umeå helgen den 8-9 november och den första festivaldagens headliner var tyska Orden Ogan, som därmed gjorde sin blott fjärde spelning i Sverige någonsin.
Tidigare har Orden Ogan förärat den svenska publiken genom två spelningar på Sabaton Open Air samt Sweden Rock så sent som i somras. 2025 kommer bandet fortsätta turnera i Europa och redan ifrån scenen i Umeå hintar bandet om att “vi snart ska ses igen”. Bandet tycks med andra ord ha fått mersmak på Sverige och det kanske bara är jag men det känns faktiskt som om det börjat tisslas och tasslats en hel del om just Orden Ogan även i den svenska rockvärlden. Bandet har funnits sedan 1996 men det är först på senare år som de börjat göra sig ett namn på allvar och när man bevittnar deras konsert på House Of Metal så är det lätt att förstå varför.
När det specifikt handlar om power-metal så är det i grunden en publikfriande genre, med medryckande melodier och inte sällan rekvisita av olika slag. Det är en genre som ger något för såväl öron som ögon och i liveformatet blommar verkligen alla dessa element ut. Detsamma gäller Orden Ogan som blir presenterade av maskoten Alister Vale (som liksom Eddie i Iron Maiden pryder bandets alla skivomslag) och vars uppenbarelse räcker för att flertalet åskådare ska fnissa och börja fota med sina mobilkameror. När bandet sedan springer ut på scenen och kör igång så är det med en stekhet scennärvaro och man visar i ett tidigt skede varför man tilldelats äran att vara headliner.
I grund och botten så är det som utspelar sig på scen egentligen ganska enkelt, men ändock är det så oerhört effektivt. Det är bilder på skelett, det är maskotar, det är fläktar som får hårsvallen att blåsa åt olika håll, det är konfettikanoner, det är rök, det är allsång och frenetiskt handklapp. Det kanske låter tråkigt i skrift på det här viset men återigen: framför scenen, i publikhavet, så är alla dessa faktorer så oerhört effektiva och publiken älskar detta. I den allsångsvänliga “F.E.V.E.R” ekar publiken gormande mot taket, i “Moonfire” är bandet själva definitionen av synkade och i hitten “Gunman” är till och med den sittande delen av publiken utåtagerande och glada. Orden Ogan gjorde vad de skulle, de sålde in sig och det borde inte dröja alltför lång tid innan de spelar på svensk mark igen.
TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTO: Josefin Tiderman
KONSERT: Orden Ogan
ARENA: House Of Metal – Folkets Hus, Umeå
DATUM: 2024-11-08