Ghost toppar Billboardlistan med sitt senaste album Skeletá! Skivpanelen har nött, stött och synat albumet under lupp sedan släpp och har trots lite olika åsikter hyfsat samma helhetsbild. Den här gången var det så stort släpp för oss båda så vi bjuder helt sonika på en låt för låt-genomgång av just Skeletá. Mycket nöje!
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
GHOST | #colspan# | |
Album: | Skeletá | |
Skivbolag: | Loma Vista Recordings | |
Releasedatum: | 2025-04-25 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 6,7 / 10 | |
#colspan# |
PEACEFIELD
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ![]() | |
Som inledningslåt på en Ghost-platta så kändes denna först lite vek. Lite väl mycket anpassad för publiken med känsliga öron, ja t o m pop-radio skulle jag säga. Men! Tamigfan så har den växt för varje dag och man hänger med i refrängen och i outrot mer och mer för varje gång så visst sätter den sig och kommer vara ett bra förstalåt på Skeletour. | Ett spår som rör sig inom den radiovänliga och sköna rock-popen som kommit att känneteckna Ghost är givetvis effektfullt som albumsinledning. Tobias Forge själv uppgav i en intervju med Youtubekanalen Metal Hammer att "Peacefield" skulle sätta en hoppfull ton som kontrast mot dem mer mörka ämnen som lyssnarna skulle behöva handskas med längre fram på albumet och med den smittande refräng som serveras här så skulle jag säga mission accomplished. Nu åker vi! | |
#colspan# |
LACHRYMA
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ![]() | |
Lite skräckinjagande tunga härliga tongångar som påminner om tidiga Mercyful Fate i inledande riff och vers som drar ner det lite i sticket och refrängen med lite väl mycket AOR, men likväl sitter hooken där och jag kommer på mig att tralla både stick och refräng flera gånger per dag. Fan också. Men så skönt nu när man har kommit förbi det. Kort och gott Nosferatu fäller typ en tår (Lachryma på latin) över förlorad kärlek. Everybody knows! | En typisk Ghost-mishmash där en mörk tematik dansar tango med storslagna och medryckande melodislingor samt ännu en allsångsvänlig refräng som sätter sig som klister. Å ena sidan kan det kännas väldigt "gjort" att sjunga om olycklig kärlek men å andra sidan är det ett ämne som folk ALLTID kommer kunna relatera till vilket stärker låtens genomslagskraft. Att sedan dessutom ovanpå det använda vampyrer som metaforer för den kärlek som tynar bort ger såklart det annars uttjatade ämnet lite extra edge. | |
#colspan# |
SATANIZED
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ||
Toppleverans av Ghost med något som med videon verkligen var perfekta ingången till Perpetua V-eran. Allt sitter på sin plats och inget saknas. Blasphemy! Heresey! är minst lika bra som Rats! ... auuuaaaauuAAA! och partiet på latin i mitten är ju så mycket Ghost det kan bli. Perfekt stämning! Härligt Satanized! Att dessutom denna första singel visade på att svängarna tas ut betydligt mer under gitarrsolona i Ghosts låtar i och med Åkessons gudabenådade, eller satansbenådade taint-tickling bidrag är ju bara perfekt. Notera även att Satanized något överraskande enl Forge handlar om hur att vara kär kan misstas som vara besatt av en demon och på så sätt Satanized. Hade nästan föredragit den typen av Satanized man trodde från början, men det här är ju också en frän twist. Love it! | "Blasphemy, heresy, SAVE MEEE, from the bottom of my heart I know, I'm SATANIZED".. oj, ursäkta mig, sjöng jag för högt? Nåväl, det var ju inte lätt att värja sig för denna härliga brottarrefräng som rent hypotetiskt kunde tagit plats redan på föregångaren "Impera". Den här pärlan kommer förstås också gå varm i etern på kanaler som Bandit Rock och kanske även Rockklassiker i och med sitt finfina 70-talsflörtande. Det var även på musikvideon till denna låt som den nya Ghost-påven Papa V Perpetua introducerades för allmänheten. En musikvideo där den oerhört talangfulle David Dencik spelar munk, bara en sån sak. | |
#colspan# |
GUIDING LIGHTS
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ||
The road that leads to nowhere is long lyder refrängen och lite som låten som håller på längre än vad den behöver som inte leder någonstans nämnvärt. Var det ens en refräng, den liksom bara seglade förbi som ett stick? Att denna skapelse skulle ha varit den instumentala pausen på skivan men att Tobias hittade något som gjorde att den fick text istället känns tyvärr som en nödlösning och fel beslut. Verkar som om intro och refrängslingan har slängts på i efterhand. Ghosts svagaste låt på skivan som passar mer in i melodifestivalen än på plattan. Den försöker matcha He Is och andra stora Ghost-ballader, men misslyckas fatalt. Det sköna gitarrsolot drar upp betyget något. | Man brukar säga att det är ensamt på toppen men på balladfronten börjar det bli precis tvärtom för Ghost, nämligen smockat på toppen. Låtar som "He Is" och "Life Eternal" kommer troligen alltid vara THE ballads där ficklampor lyser upp publikhaven och de mest inbitna fansen sjunger ut med tårar i ögonen, men med det sagt så är "Guiding Lights" också en vacker och berörande sång, där ledgitarrerna driver låten framåt på ett väldigt behagligt vis samtidigt som Forge ger oss ett ordentligt styrkeprov sångmässigt. | |
#colspan# |
DI PROFUNDIS BOREALIS
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ||
Efter ett pianointro där man anar några toner ur Zenith, stompas ett skönt galopperande och drivande groove upp som återfinns på i princip alla Iron Maidens skivor på 00-talet som genomsyrar hela låten, men med en stor dos Ghost som gör att man dras med från början till slut. En snöstorm är det tänkt att låta som och visst finns den känslan där. De pastorala körerna efter refrängerna och i outrot samt Maiden-twin-guitar-slingorna är verkligen grädde på moset. Att titeln är inspirerad av Oscar Wildes brev från fängelset - Di Profundis som betyder från avgrunden - med suffixet Borealis som betyder från norr bildar tillsammans härliga Från Den Norra Avgrunden. Tyvärr känns låten för kort och halvfärdig då den borde ha utvecklats mer och förärats med ännu mer partier för att få Ghost-anthem-status. | En sång om ånger och död med viss black-metal romantik i såväl titel som tema. Så beskrev Forge själv denna låt och visst, den lyssnare som känner en dragning till det rituella och mörka men samtidigt bävar för satanismen kan nog absolut nicka gillande här, personligen ser jag dock bara ett typiskt albumspår som lätt glöms bort. | |
#colspan# |
CENOTAPH
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ![]() | |
Efter en liten flirt med hi-hat introt till Call Me Little Sunshine bjuds det på bombastiska AOR-toner som direkt drar åt TOTO och Journey men även får med soundet av U2 i andra versen och ett par vindpustar ABBA i och med dubbelvirvelslaget från Waterloo som dyker upp ibland. Och visst påminner ackorden i refrängen om A Crazy Little Thing Called Love signerat Queen. Det är verkligen bilåkarmusik där man känner vinden i håret som är rätt så mysigt men inte mer än så. | Ett mycket intressant intro som får mig att instinktivt reagera och börja digga. Här finns tydliga influenser till såväl 70 som 80-tal och band som Queen hade förmodligen inte tackat nej till denna låt när det begav sig. Här serveras vi också det klassiska och snygga greppet att musiken går i dur medans texten går i moll och säga vad man vill om det konceptet, men det håller FORTFARANDE. | |
#colspan# |
MISSILIA AMORI
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ||
Direkt hör jag Scorpions Coast to Coast eka i riffet, men svänget i versen och hooken i refrängen är ju riktigt fläskiga. Visst, även om "love rockets shot right between your eyes" och "you showed me you yours, I'll show you mine" pekar på lite lågnivå, så förtydligar Forges förklaring bakom låten att det handlar om när en annan persons kärlek bombarderar och uppslukar samt kontrollerar en annan person helt och hållet lägger det i ett helt annat ljus. 80-tals-hårdrocks-soundet i Ghosts tappning när det är som bäst. Att de kostar på sig ett lån av See the light-sticket till innan crescendoslutet av solot är ju även det lite skönt. | "Glamrockigt 80-tal" & "musik till stripppålen" beskrev Forge detta. Jag kan inte påstå att jag själv hade sett den kopplingen för den något tjatiga "Love Rockets" refrängen känns inte alls särskilt erotisk. Helt ärligt känns låten inte ens riktigt färdig, utan mer som ett utkast som väntar på sin slutprodd. Bortsett från ett och annat riff och ett klapp-parti som är som gjort för att testas på en livepublik så är låten monoton och lökig. Första riktiga dipp. | |
#colspan# |
THE MARKS OF THE EVIL ONE
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ![]() | |
Tillsammans med låten innan Missilia Amori är detta enda låten som Forge skrivit helt själv på plattan och då märks det direkt att det blir lite mer Ghostigt från förr jämfört med när fler kockar blandar sig i. Hooken med There, There! är ju klockren och helt omöjlig att få ur huvudet när den väl nått hörselgångarna en endaste gång. Med en skön glatt melankolisk vers som verkligen för oss fram mot den stora refrängen och skönt solo är helt klockrent. Lite väl mycket enligt mall 1A när det gäller låtuppbyggnad kanske, men något som kommer sitta som en smäck live. Även om den här låten ska visa på en förenklad och nästan fördummad version av apokalypsens fyra ryttare med en glimt mot dagens samhälle med maktgalningar och korruption med mera, gillar jag tanken på att "folk" från diverse religiösa grupper bestämt på förhand vad som är ondska enligt dem och pekar finger på för dem okända människor och bara utbrister "There, there, Watch! The marks of the evil one!" ... galenpannor. | Här återkommer catchphrasen "There, There!" vilket givetvis kommer vara effektivt på kommande spelningar, i övrigt låter även detta som ett ganska typiskt albumspår. Det är oförargligt och tämligen alldagligt men samtidigt framstår den som en superhit efter föregående låt. | |
#colspan# |
UMBRA
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ||
Med ett intro som för tankarna åt 80-talet och Netflix-flaggskeppet Stranger Things. Men framförallt vill man ju ha varit med i studion och hört när de bevingade orden "More Cowbell!!" yttrades. Annars är det ju lite mer gamla Ghost i versen som möter nya i refrängen och sen sammanstrålar i soloduellen mellan en ghoul på orgel som påminner om en blandning av Bon Jovis Let it Rock och Deep Purples Lazy och en annan ghoul på gitarr som bjuder på alla 80-tals trick och fullkomligt sprutar ut härliga toner. En duell som blir cool att se live och något som de gärna får utveckla med sina Ghost-spektakel. Låten på plattan som sprider mest kärlek och hopp. | Vad vore en låt om lust utan en koklocka? Tja, en ännu bättre låt kanske? Coola riff och keyboardslingor dock. | |
#colspan# |
EXCELSIS
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
![]() | ![]() | |
Sista låten på en Ghost-skiva har ju dragit mot det episka, storslagna och lätt progressiva traditionellt och det är lite som att man blir snuvad på konfekten trots att det är finstämmiga tongångar som behandlar ämnet att vi alla är dödliga och måste lämna jordelivet en dag. Tok-känslosamt solo återigen signerat Åkesson tar låten ett par snäpp upp. Han har verkligen fått glänsa på det här albumet, mycket bra val av Forge att återanlita honom. | När Forge spelar ut hela sitt känsloregister är han som allra bäst. Han har gjort det på låtar som "Life Eternal" och nu gör han det igen med bravur och berör därefter. Textrader som "Everbody Leaves One Day, I know it hurts" känns oerhört gripande, inte minst när man anar att han sjunger till sin framlidne bror. Att låtar om livet & döden slår fäste på dina känslosträngar är allt annat än konstigt och alla som förlorat någon vet precis vilken smärta det är Forge sjunger om här och gåshuden är ett faktum. Den skriande gitarren drygt halvvägs in i låten blir en tydlig krydda på moset. Vackert och autentiskt. | |
#colspan# |
SAMMANFATTNINGSVIS
Överlag skulle vi säga att detta är ett ojämnt album, med några tydliga toppar men också i varje fall en djup dal. Men det går alltid att hoppa över ett eller två spår och njuta av höjdpunkterna som träffar rätt i hjärtat och att Ghost kommer kunna lyfta detta ytterligare några piedestal på en scen råder det inte heller någon tvekan om. Att detta är en av våra största musikexporter får i varje fall inte oss att skämmas.
- Battering Ram fick oss att känna oss som hemma - 2025-06-13
- Alltid a pleasure att thrasha med Kreator - 2025-06-12
- Klockrent mys med D-A-D på Sweden Rock - 2025-06-12