
Vår reporter André blickar tillbaka på Sweden Rock Festival 2025 och reflekterar över festivalens tillstånd.
Redan tidigare år har jag personligen genom mina texter lyft tankarna om Sweden Rocks behov av att förnya sig. Nostalgifestival eller inte, det finns många band där ute som behöver lyftas fram och vill vi säkra framtiden för Sweden Rock Festival men också för hårdrocksscenen i stort behöver vi värna tillväxten och inte stirra oss blinda på gamla klassiska band, hur mycket vi än älskar deras låtskatter. Redan förra året tyckte jag festivalen kändes något föryngrad och flera nya spännande akter fick möjligheten att ställa skåp på några av de större scenerna. Den utvecklingen fortsatte glädjande nog även i år och med den bandmix man i år hade fått till känner jag att Sweden Rock tagit ett stort steg i rätt riktning.
Visst, Scorpions var på plats. Det finns dem som älskar det faktumet men det känns som det var desto fler som insåg att åldern tar ut sin rätt i just det fallet. Och visst, band som Slipknot och Korn var nya i SRF-sammanhanget men egentligen har båda dessa varit aktiva i cirka 30 år. Lite komiskt att man med en sådan meritlista ändå kan uppfattas som modern och “ny” MEN bevisligen fungerade det. Båda banden gjorde bejublade framträdanden och visst fasen såg vi åskådare i alla möjliga åldrar i publikhaven under dessa spelningar. Bortsett från det så fanns det också oerhört många “nyare” och mer nutida band även på de mindre scenerna. För att bara nämna några exempel kan vi exempelvis nämna Horndal som med sin aggressiva arbetarklass-metal (låt oss mynta det begreppet här & nu) sålde in sig med råge och gav alla “mellanchefer utklädda till hårdrockare” en känga med glimten i ögat. Andra exempel på band som sålde in sig för en bredare publik var progressiva Vola som jag definitivt kan se åka framgångståg genom diverse klubbar runtom i världen, AOR-hoppet Remedy bjöd på härlig show för alla festsugna på fredagsnatten, amerikanska The Ghost Inside visade hur man gör metalcore av högsta klass och Knogjärn gjorde alla Karlstadsbördiga stolta när de fyllde Pistonhead-tältet till max. För att inte tala om mexikanska The Warning som verkligen gjorde succé med sin Sverigedebut. Jäklar, vad de systrarna spelade och frågar man årets besökare vad som var årets upptäckt skulle jag tro att en förkrossande majoritet svarar just The Warning. Räkna med att få se dem på Festival Stage fler gånger.
Apropå The Warning kan vi även konstatera att detta år bestod av fler band än vanligt med kvinnor i fokus. Förutom The Warning gjorde akter som Jinjer, Samantha Fish, Myrkur, The Crypt och ett återförenat Crucified Barbara succé. Även rutinerade Doro var energisk som få. Det var lite av tjejernas år i år, kul att se! Den som dock ville hålla sig till den klassiska rocken och inte bara lyssna till mer samtida band gick inte heller bet, utan det fanns akter som D-A-D för tredje året i rad, Running Wild, Black Country Communion, Gotthard, King Diamond, Alien och Jorn för att bara nämna några få. Den sistnämnde bjöd tyvärr i vanlig ordning på alldeles för många covers och för lite av sitt egna material men det är väl sånt man får ta. Poängen är att årets festival bjöd på ett av dem bredaste utbuden på mycket länge, åtminstone sedan jag själv började bevaka festivalen för åtta år sen. Det är såhär det ska vara och framtiden ser ljus ut skulle jag säga. Själva arrangemanget runtom och gemenskapen som råder på plats behöver vi inte ens kommentera, där klaffar allting i vanlig ordning.
Avslutningsvis skulle man kanske ta upp något kring den våg av mobilstölder som tyvärr rådde på årets festival, men samtidigt känns det onödigt att gräva i det. Det är många festivaler och större evenemang som drabbats av liknande händelser tidigare och det är inte förvånande att även en festival av Sweden Rocks kaliber skulle drabbas. Tyvärr kommer det alltid finnas svin och låt oss hoppas att säkerhetsarbetet helt enkelt kan förbättras så att liknande saker inte behöver ske igen.
2026 hoppas vi helt enkelt på en festival utan missöden men gärna med ett liknande musikutbud där det verkligen finns något för alla. Jag är optimistisk för att det ska bli så och jag kan knappt bärga mig tills exempelvis Orbit Culture köttar på Festival Stage (för ja, de grabbarna kommer stå där en dag, var så säker).
Fotnot: Någon mer som fortfarande känner doften av krut efter Sabatons spektakulära fyrverkeri? Herrejävlar, vilken show.
Vill du se vår fulla bevakning av Sweden Rock Festival 2025 hittar du fler artiklar och bildgallerier HÄR.
TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTO: Basse Hellgren (basse.hellgren@rockbladet.se)
- Bryan Adams påminde Dalhalla om svunna guldår - 2025-07-12
- Mando Diao gör sig bra som uppvärmning för Muse - 2025-06-30
- Broken Summer kan bli en långkörare - 2025-06-29