Skivpanelen listar nu albumen från JULI 2025

På grund av ett litet skakigt återtåg till vardagen för den äldre delen av panelen kommer här en försenad rapport av Julis skivsläpp från panelen. I den annars supertorra skivsläppsmånaden Juli återfanns i år en hel del intressanta plattor. Eller vad sägs om ett återförenat Alice Cooper band, samt även Slaughter to Prevail, Calva Louise och Heaven Below. Panelen var trots något ringrostiga efter semestern hyfsat rungande överens.

Title1Data1

ALICE COOPER

Album: The Revenge of Alice Cooper
Skivbolag: earMUSIC
Releasedatum: 2025-07-25
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 5,0 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
ROCKBLADET.se 5 out of 10ROCKBLADET.se 5 out of 10
När det blev klart att Alice Cooper Band från början av 70-talet skulle återförenas så långt som det går och knacka ihop en platta skruvades förväntningarna upp till max (11). Med facit i hand känns dock Alice Coopers hämnd tyvärr mer som en parentes i bandets diskografi. Även om det är kul att höra ett klassisk Alice Cooper sound så borde det ha sållats lite mer i materialet då man har kastat in allt av det man hade i Alice Cooper-skåpet från förr i de 14 låtarna som spänner över nästan en timme. Visst finns det lite guldkorn här och där - Black Mamba som känns som en naturlig fortsättning på Billion Dollar Babies precis som tänkt, Wild ones med skönt driv, Kill the Flies som för tankarna till albumet From the Inside om mentalsjukhusvistelse, finurliga One Night Stand där damen som dödar blir dödad istället - där även denna likt Black Mamba flirtar med Black Widow, filmtitelstaplandet i Blood on the Sun som känns trevande först men växer efter hand och i slutet av låten poppar verkligen deras sound upp, samt den mysrockiga Money Screams. Dock är det See You on the Other Side som verkligen berör - speciellt "see you there" utan bakgrundsmisik i slutet på refrängen. Jag tokgillar Alice Cooper, men övriga låtarna känns mest som B-sidor som agerar utfyllnad och ger ett likriktat intryck som inte ger något nämnvärt avtryck. Man tycker att när de fått ihop bandet igen efter så många år för att ta ut sin hämnd och göra om göra rätt så kunde de väl tagit det ett varv till och fått till den där skräckknorren och dynamiken som Alice Cooper band ändå hade gott om i början av 70 talet. Suck!

All respekt till Alice och till allt han gjort för skräckrocken och hatten av till det faktum att det ursprungliga bandet återförenats efter 50 år. Det är ett stycke musikhistoria vi har att göra med i och med släppet av "The Revenge of Alice Cooper", det går inte att säga något annat. Men... bara för att historiens vingslag flaxar till så betyder inte det att låtarna håller och här finns tyvärr några lågvattenmärken. Sexlåten "Up All Night" känns unken, "Crap that get in the way of your dreams" känns som en banal demo och blues-experimentet "Intergalacti Vagabond Blues" känns malplacerad. Som tur vad finns det också motsatser som radiovänliga "Wild Ones" samt den mer skräckbetonade "Kill the Flies" som faktiskt hade passat på någon av plattorna från 70-talet. Sammanfattningsvis är alltså detta tämligen ojämnt, med några få toppar men också några djupa dalar. 


Title1Data1

SLAUGHTER TO PREVAIL

Album: GRIZZLY
Skivbolag: Sumerian Records
Releasedatum: 2025-07-18
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 8,0 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
När världen står på ända och alla bojkottar Ryssland drar mestadels ryskfödda Slaughter To Prevail (numera baserade i USA dock) fram ett deathcore-ess till album ur rockärmen som sätter fart på headbangingmuskeln direkt! Att alla låtar inte följer bandets låtmall 1A är väldans välkommet och de ryska textdelarna funkar riktigt bra. Även de små inslagen av skumma breakdowns och inslag av något som låter som traditionella visor eller samplingar från  Ryssland och/eller olika delar av världens hörn som verkligen inte doftar deathcore förnöjer ordentligt och gör det spännande att lyssna. Experimenteringsglädjen är rätt påtaglig och välkommen. Det lyfter extra i Banditos, Viking, Koschei, Rodina, 1985 och deras Rammstein-klingande Babayka som är rätt go' medan gästspelet av Baby Metal på Song 3 (som busigt nog ligger som låt 7 på plattan) är mest ... ja Baby Metal. Deras glimt i ögat i texter och att de kan fortfarande gilla sitt hemland trots att de har en något instabil ledare för att uttrycka sig någotsånär diplomatiskt i sammanhanget känns ändå befriande. Slaughter to Prevail kan allt fortfarande överraska. Härligt!

I en tid där vissa knappt vågar säga att de är ryssar så slår Slaughter to Prevail, med Alex Terrible i spetsen, till åt motsatt håll och släpper ett album som bland annat innehåller låten "Russian Grizzly in America". Man måste ändå låta sig flina åt en sån sak. Överlag är detta deatcore då den är som mest råbarkad, hård och intensiv och du har aldrig tråkigt åt dessa sjukt intensiva tempoväxlingar och Terribles minst sagt ilskna sång. Här finns både högt & lågt, där man bortom den monstruösa paketeringen kan ta in budskapet i antikrigslåten "1984" men också förfasas (och älska) galenskapen i låtar som "Song 3" där BABYMETAL gästar. Vill du få utlopp för din ilska och överskottsenergi? Slå på den här plattan och du blir inte besviken!


Title1Data1

CALVA LOUISE

Album: Edge of the Abyss
Skivbolag: Mascot Records
Releasedatum: 2025-07-11
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 7,0 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
Åååå nej!!! Ännu en metalcore/electronica-karbon-kopia... tänkte jag när jag drog igång första spåret på Calva Louise. Men som Brasse brukade säga - Fel Fel Fel - för även om det finns gott om metalcore och electronica sprinklat över hela låtlistan så mixas allt friskt mellan andra genres och man blir nästan golvad av deras fingertoppskänsla för den låtmakeri de åstadkommit i de flesta av deras låtar. Riktigt spännande och skönt. Att dessutom Jess Allanic sjunger med en trollbindande röst vare sig det är metal screams/squeals eller clean sång eller allt däremellan är verkligen som grädden på moset. Det är som att åka på en musikalisk resa från början till slut, vilket kan ha något att göra med att deras album (och tecknade serier) berättar historien om just en Louise (calva står för djärv på spanska). Ett toppalbum som bjuder på nya upptäckter vid varje lyssning. Love it!

Upptäckte Calva Louise då jag av en slump såg dem live i vintras och gillade verkligen vad jag hörde. Den energi och adrenalinsprutande intensitet som bandet bjöd på live är dock inte riktigt lika närvarande i studioformatet på skiva, vilket är synd. Med det sagt är det fortfarande härlig lyssning och bandets mish-mash av alternativ rockmusik, punk och hardcore har en tendens att få fötterna att stampa takt. Det är tydligt att bandet inte utgår från en och samma mall utan låter den kreativa ådran leda dem dit de vill och ingen låt är den andra lik. Här finns både snabba och hårda spår på engelska men också experimentella låtar på spanska, vilket får dig som lyssnare att reagera. Jag kan sakna den där sista energiboosten för att ge högre betyd, men detta är värt fler lyssningar. Och framförallt...om ni får chansen att se Calva Louise live, ta den! 


Title1Data1

HEAVEN BELOW

Album: The Majestic Twelve
Skivbolag: Mascot Records
Releasedatum: 2025-07-22
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 6,5 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
När Lita Fords gitarrist Patrick Kennison tog in sin sambo Nikki Stringfield som spelar bl a med The Iron Maidens i sitt band Heaven Below för några år sedan strax innan förra plattan så passade de perfekt även i den konstellationen. Nikki bidrar verkligen med skönsång och härliga solon i bandet. Dock kan jag tycka att de slår lite väl på stora trumman när de kallar plattan för The Majestic Twelve och syftar på de 12 spåren på plattan som tyvärr är till mer än hälften en historia med anonyma kompositioner som går en förbi. Däremot så finns det sköna tongångar i Nightmare Rising, See Me Die Again, The Killer Is Me, Pandora's Box och Slow Suicide - men det är A Call to Arms som ger ståpäls på plattan och är den låt som man definitivt kommer ihåg bäst samt kommer vara den komposition man återkommer till när man tänker på Heaven Below! Betyg - lite mer än godkänt tack vare just den låten.

Heaven Below behärskar sitt sound och har fingertoppskänsla för både harmonier och slagkraftiga refränger med tillhörande riff. Något som jag personligen reagerar på är det abrupta slutet i låten "Nightmare Rising" som till en början får mig att tro jag råkat byta låt av misstag men nej. Lite synd för hade låten som kommer direkt efter, "See Me Die Again", fått en tydlig övergång från föregående låt så hade det blivit ett plus i kanten för bandets storytelling. Det är många låtar här med fina & viktiga budskap, som de nyss nämnda plus "Slow Suicide" som berör. Det är tekniskt skickligt och explosivt, men samtidigt kan jag också uppleva att det blir lite tårta på tårta efter ett tag. Bortsett från de berättande texterna som förtjänar att prisas så känns många låtar stöpta i samma form vilket i längden blir lite enformigt. Men fortfarande välproducerat och kompetent. 

Relaterade artiklar