De svenska symfoniska metalvisionärerna Zornheym släpper idag den 29 maj nya singeln och videon Deus Rex, hämtad från kommande fullängdsalbumet Descending Into Madness, som kommer släppas den 2 oktober via Noble Demon.
Efter första smakprovet Somewhere Far Beyond visar bandet nu upp kommande albumets kraftfulla öppningsspår – en snabb, tung och filmisk komposition, som även fungerar som prolog till berättelsen på Descending Into Madness och tar lyssnaren ännu djupare in i mörkret kring Zornheym-universumets ökända mentalsjukhus. Bandet är även bekräftade för en releasefest på Palatset i Linköping den 10 oktober, där det kommer bjudas på en helkväll som sent ska glömmas.
”Vi visste tidigt att vi ville ha en snabb, hård och episk öppningslåt till ’Descending Into Madness’. Jag kom då att tänka på en outgiven Devian-låt, som ursprungligen skrevs till det tredje albumet, som aldrig släpptes. Det är därför låten är skriven tillsammans med Emil Dragutinovic (ex-Marduk, ex-Devian, ex-The Legion). Den bygger på hans ursprungliga idé, som sedan vävdes samman med mina egna. Vi behöll kärnan men ’Zornheymifierade’ hela låten – jag skrev till nya passager och Scucca lade till körpartiet. Resultatet blev en riktig smocka, precis som en öppningslåt ska vara!” – Zorn, gitarrist och huvudsaklig låtskrivare i Zornheym, om låtskrivarprocessen kring Deus Rex.
”Ur berättelsens perspektiv fungerar låten som en prolog till hela prequel-historien. Vi förflyttas tillbaka till en tid då mentalsjukhuset fungerade som fältsjukhus under trettioåriga kriget, och till den fasansfulla natt då en grupp desertörer brutalt avrättades vid stranden av Sêlasee – sjön intill mentalsjukhuset – och hängdes i den gamla eken. Låten berör även kort den senare period då platsen användes som sanatorium för dödssjuka.” – Zorn, gitarrist och huvudsaklig låtskrivare i Zornheym, om själva storyn kring Deus Rex.
Med Descending Into Madness fortsätter Zornheym att expandera sitt detaljerade och mörka berättaruniversum kring det ökända mentalsjukhuset Zornheims historia. För varje release fördjupas historien ytterligare i gränslandet mellan skräck, historia och galenskap – där det aldrig är helt tydligt om det är läkarna eller de intagna patienterna som är de verkliga dårarna.
Zornheym bildades i Stockholm av multiinstrumentalisten och låtskrivaren Zorn (ex-Dark Funeral, ex-Devian, Aktiv Dödshjälp) och har byggt sin identitet kring mötet mellan symfonisk metal, filmisk orkestrering och melodisk death metal, strösslat med en rejäl dos av heavy metal. Bandets uttryck förstärks dessutom av visuellt berättande genom grafiska noveller och musikvideor med kortfilmskänsla, vilket gör varje släpp till en maxad helhetsupplevelse.
Descending Into Madness släpps den 2 oktober via Noble Demon och finns tillgänglig att förhandbeställa i flera exklusiva format, däribland färgad marble-vinyl, limiterad Collector’s Edition-CD, Digipak och A5-digipak. Det släpps även en över 100 sidor lång bok som är din perfekta guide till Zornheims sjuka värld.
ZORNHEYM
Bendler – sång
Zorn – gitarr
Scucca – gitarr & körsång
Qual – trummor
TEXT: Pressmeddelande
- NYTT ALBUM: Rachel Bolan – “Gargoyle of the Garden State” - 2026-06-15
- Malmö Melodic arrangeras för tredje året i rad - 2026-06-15
- Rexoria åker på Europaturné – 30 stopp i 13 länder - 2026-06-15

