Mitt i den iskalla och mörka vintern får Debaser Strand i Stockholm ett välbehövligt och värmande besök av ett gäng belgare, greker, och kanadensare. Ett imponerande och solitt turnépaket bestående av Aborted, Septicflesh, och Kataklysm ska denna kväll bjuda på dödsmetall av den tightaste sorten, och förhoppningsvis även få igång blodcirkulationen ordentligt hos den genomfrusna publiken – särskilt efter den sedvanligt alldeles för långa kötiden för att ens komma in i Debaser Strands lokaler.
Aborted hinner bränna av tre låtar, däribland personliga favoriten "Necrotic Manifesto", innan vi ens hunnit lämna in våra jackor i den numera obligatoriska garderoben. Debasers rutiner kring detta oerhört ineffektiva entré är en ständig nagel i ögat på besökarna, och borde rimligtvis ganska enkelt lösas genom att bara tidigarelägga insläppet med en halvtimme. Jag kan inte minnas när jag såg första bandets gig i helhet på Strand senast.
Nåväl, åter till Aborted, som med Svencho i spetsen föga förvånande levererar ett extremt tight och röjigt set. Ken Bedene ser som vanligt fullständigt oberörd ut bakom trumsetet, trots svindlande tempon som inte sällan ligger runt 270 bpm. Svencho vrålar på så mycket lungorna orkar, och har en väldigt professionell framtoning och utomordentlig publikkontakt. Bäst för kvällen är nyligen släppta "Termination Redux", och jag tänker för mig själv att Aborted är en väldigt bra uppvärmning för vad som komma skall.
När grekiska Septicflesh äntligen äntrar scenen är förväntningarna skyhöga. Min senaste liveupplevelse med detta band (på Hellfest 2014) är ett minne jag värderar högt, och jag utnämnde även nämnda spelning till en av det årets absolut bästa. "War in Heaven" börjar ljuda, och sedan är vi igång. Med tjatet, det vill säga, som senare ska resultera i inget mindre än extrem besvikelse. Det verkar ha slagit slint i huvudet på sångaren och basisten Spiros Antoniou, som gång på gång på gång ger sig på ett väldigt pubertalt och konstant publikfrieri, och vrålar ut saker som "are you ready, Stockholm?" i tid och otid – ibland bryter han mitt i både refränger och verser med detta ständiga tjat. Jag försöker efter ett tag hålla räkningen på hur många gånger dessa extremt töntiga utrop skedde, men jag tappar bort mig någonstans efter det sjunde inträffandet i "Communion". Att han dessutom större delen av tiden verkar totalt oförmögen att spela på sin bas hjälper inte direkt heller.
Detta upprepas från gigets början till dess slut, och totalt raserar hela min uppfattning om Septicflesh som liveband. Med nyförvärvet Kerim "Krimh" Lechner bakom trumsetet, och en i övrigt ruskigt grym setlist, så trodde jag verkligen detta skulle bli det övermäktiga och bombastiska framträdandet som jag så längtat efter. Varken "Pyramid God", "Anubis", eller avslutande "Prometheus" framförs med någon som helst värdighet, och om Spiros Antoniou bara hade låtit deras kraftfulla och teatraliska musik tala för sig själv så hade detta kunnat bli ännu bättre än senast. Nu lämnades vi enkom med en sur smak i munnen, och personligen känner jag mig rätt bitter. Tänk att det ska vara så enkelt att förstöra annars bra musik.
Som tur är så står ännu ett band på kvällens schema – Kataklysm. Nu inne på sitt tjugofemte år, och med hela tolv fullängdare i bagaget; det här får verkligen inte vara ännu en besvikelse. Redan efter inledande "Breaching the Asylum" från senaste albumet "Of Ghosts & Gods" står det svart på vitt – Kataklysm räddar hela kvällen! Bandet visar en sällan skådad professionalitet, och tidigare nämnda Septicflesh-sångare har en hel del att lära av Maurizio Iacono, som här visar exakt hur etableringen av publikkontakt ska gå till. Engagemanget ligger på topp både hos bandet och publiken, och detta redan några få låtar in i setlisten. Blytunga "As I Slither" rivs av tätt följd av fantastiska "The Black Sheep" och "Manipulator of Souls".
Maurizio Iacono nämner i farten att svenskar är ett väldigt märkligt folk, baserat på det faktum att lokalens luftkonditionering är igång och fyller stället med kalluft trots att det är dubbelsiffriga minusgrader utomhus. Detta har givetvis inte missats av besökarna heller, och det är stundtals faktiskt obehagligt kyligt på Debaser ikväll. Men vad gör det när nästintill hela publiken röjer i takt med den nordliga hyperblasten? "Thy Serpents Tongue", "Soul Destroyer", samt "Open Scars" är endast ett axplock ur kvällens skattkista av låtmaterial. Är det ett skåp som ställts någonstans ikväll så är det helt och hållet Kataklysms förtjänst!
Bildgalleri – Kataklysm
Bildgalleri – Septic Flesh
Bildgalleri – Aborted
SKRIBENT: Mattias Hagberg (mattias.hagberg@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Mattias Nilsson (info@madcappiktures.com)
EVENT: Kataklysm + Septicflesh + Aborted
ARENA: Debaser Strand / Stockholm
DATUM: 2016-01-14